Privacy statement
Privacy statement Tandartspraktijk Berkum
Met ingang van 25 mei 2018 is er in de gehele Europese Unie de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Aan de verwerking van persoonsgegevens wordt door de AVG strenge eisen gesteld. Wij zijn hiervan op de hoogte en hebben ons privacy beleid daarom inzichtelijker gemaakt en waar nodig nog strenger.
Wij stellen hoge eisen aan de bescherming van persoonsgegevens. Wij verwerken uw gegevens dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Met dit privacy statement informeren wij u over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.
Wat is een persoonsgegeven?
Een persoonsgegeven is informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Het gaat hier om uw naam, adres, BSN, geboortedatum, telefoonnummer of bijvoorbeeld uw emailadres.
Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van uw gegevens?
Als tandartspraktijk zijn wij verantwoordelijk voor het verwerken van uw
gegevens. Wij blijven ons inzetten om zo zorgvuldig mogelijk om te gaan
met uw gegevens. Als er een verwijzing plaats vindt, dan worden uw
gegevens ook door deze verwijspraktijk verwerkt. De verantwoording over
de bescherming van uw gegevens ligt dan bij deze partij.
Persoonsgegevens die wij verwerken.
Wij verwerken persoonsgegevens van u, omdat wij deze gegevens nodig hebben om u van goede medische zorg te kunnen voorzien. Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Naam, Adres, Telefoonnummers, E-mailadressen, Geboortedatum, Geslacht, BSN, Naam huisarts, Naam specialist, Naam verzekeraar/Verzekerde nummer, Gegevens algemene gezondheid, Medicatie gebruik, Familiesamenstelling, Beroeps- of studiekeuze, Hobby’s.
Gegevens die in de loop der jaren in uw patiëntendossier worden
opgenomen.*
Begrotingen, Facturen, Correspondenties, Verwijsbrieven, Rapportages van collega’s/verwijzers waar u geweest bent, Gegevens bijzondere privéomstandigheden,
Röntgenfoto’s, Lichtfoto’s (van bijvoorbeeld orale afwijkingen), Aantekeningen over uw bezoek/tandheelkundige bevindingen tijdens behandeling, Aantekeningen over afspraken (met u als patiënt of met verwijzers), Aantekeningen over beleid omtrent tandheelkundige problematieken, Klanttevredenheidgegevens.
* Alleen indien van toepassing voor de beste zorg van u.
Waarvoor gebruiken wij uw gegevens?
Om u te kunnen identificeren,
Om contact met u op te kunnen nemen,
Om u te kunnen verwijzen,
Om ziekteprogressie te monitoren,
Om oorzaken van tandheelkundige problematieken te kunnen achterhalen,
Om te kunnen declareren,
Om te voldoen aan wettelijke verplichtingen omtrent dossiervoering.
Wie mogen uw gegevens inzien?
Alleen uw behandelend tandarts(en) en (balie)assistente en/of praktijkmanager mogen uw gegevens inzien. Dit mag alleen voor professionele doeleinden. Iedereen die bevoegd is uw gegevens in te zien heeft een geheimhoudingsplicht. Hiervoor is ook door de (balie)assistentes/praktijkmanager getekend in hun arbeidscontract. De tandartsen hebben een eed afgelegd. U heeft zelf ook het recht uw gegevens in te zien.
Indien er ooit een bezoek plaats vindt van de Inspectie van Volksgezondheid ter controle van de kwaliteit van de zorg, dan zijn wij verplicht inzage te geven in een willekeurig gekozen aantal patiëntenkaarten zodat gecontroleerd kan worden of wij aan de juiste informatieplicht en documentatie voldoen. Deze perso(o)n(en) hebben ook
een geheimhoudingsplicht.
In de toekomst zal visitatie van een visitatiecommissie mogelijk verplicht worden gesteld.
Visitaties vinden plaats om van elkaar te leren, om bewust te worden van verbeterpunten en om aan kwaliteitsdoeleinden te voldoen.
Een visitatiecommissie kan bestaan uit mede tandartsen, mondhygiënistes, assistentes, praktijkmanagers of bijvoorbeeld specialisten. Zij zullen
controleren op de documentatieplicht en mogelijk uw gegevens kunnen inzien. Voor iedereen die hier genoemd is geldt een geheimhoudingsplicht.
Indien er een stagiaire meeloopt in deze tandartspraktijk kan het voorkomen dat deze persoon uw dossier te zien krijgt, doch alleen om u bij te kunnen staan bij de behandeling of om u te helpen bij uw vraag. Zij heeft ook geheimhoudingsplicht.
Gegevens van personen jonger dan 16 jaar
Als ouder of voogd heeft u toestemming om de gegevens van uw kind van onder de 16 jaar in te zien/op te vragen. Vanaf 16 jaar mag u de gegevens alleen in zien/opvragen als uw kind hier ook toestemming voor geeft.
Delen met derden
Wanneer u toestemming geeft óf zelf een verzoek indient voor een verwijzing, dan gaat u er mee akkoord dat uw persoonsgegevens en uw gegevens omtrent uw zorgvraag worden gedeeld met een andere zorgprofessional. Dit kan zijn een huisarts, orthodontist, mondhygiënist, kaakchirurg, endodontoloog, parodontoloog of bijvoorbeeld
een fysiotherapeut. Daar waar wij samenwerken met verwijzers hebben wij middels verwerkersovereenkomsten zo goed als mogelijk de naleving van de AVG gewaarborgd. Wij delen enkel de hoogst noodzakelijke informatie met de verwijzers.
Hoe lang bewaren wij uw gegevens?
Wij bewaren uw persoons- en tandheelkundige gegevens overeenkomstig de wettelijk vastgesteld eis van minimaal 15 jaar.
Uw rechten waaronder het recht om bezwaar te maken
U heeft het recht om te weten welke persoonsgegevens wij van u hebben en aan wie wij uw persoonsgegevens hebben verstrekt in het verleden. Mocht u hier inzage in wensen te hebben dan kunt u hiervoor contact met ons opnemen. Wij zullen ons inspannen om te reageren binnen de wettelijke termijn.
Naast het recht op inzage heeft u ook de volgende rechten: het recht om uw toestemming in te trekken; het recht om een klacht in te dienen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP); het recht om uw persoonsgegevens te (laten) rectificeren/corrigeren; het recht op verwijdering van (een deel van) uw persoonsgegevens.
Intern zal getoetst worden of uw bezwaar niet in strijd is met wettelijke grondslagen om uw tandheelkundige zorg goed uit te kunnen voeren. Voor het inzien van uw gegevens mogen wettelijk vastgestelde afdrukkosten in rekening worden gebracht.
Beveiliging en bescherming van uw gegevens
Als tandartspraktijk hebben wij passende digitale, technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen genomen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en/of diefstal van uw gegevens tegen te gaan. Deze beveiligingsmaatregelen worden periodiek herzien. Indien er toch een beveiligingsincident heeft plaatsgevonden waarbij er persoonsgegevens verloren zijn gegaan of onrechtmatig zijn verkregen, dan zullen wij dit lek z.s.m. melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de direct betrokkene(n).
Contact
Voor vragen en/of opmerkingen met betrekking tot dit privacy statement kunt u contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via onderstaand adres.
Tandartspraktijk Berkum
t.a.v. Functionaris gegevensbescherming
Eikenlaan 1
8024 CA, Zwolle
Tel: 038-4539656
info@tpberkum.nl
Wijzigingen
De manier waarop wij persoonsgegevens verwerken en de samenstelling of hoeveelheid van gegevens die wij verwerken, kunnen wijzigen in de loop der tijd n.a.v. veranderde wet- en regelgeving. Wij behouden daarom het recht om dit privacy statement aan te passen. Wij zullen u hierover niet apart informeren. De meest actuele versie van ons privacy statement hebben wij altijd voorhanden in de praktijk en kunt u (in de toekomst) ook terugvinden op onze website. Indien u hier t.z.t. vragen of opmerkingen over heeft dient u zelf contact op te nemen. Zo niet dan blijft u akkoord gaan met de dan actuele privacy statement.
Dit statement is voor het laatst herzien op 1 augustus 2023.